Pengalaman Memiliki dan Menunggang Benelli Keeway RKV200G

Hai hottiest makhluk di bumi,

Hari ni aku nak ceritakan pengalaman memiliki dan menunggang motor Keeway ni.

Actually, aku tak pandai bawa motor clutch. Kali pertama dan akhir aku pernah bawa pun motor yamaha zzr la kot masa aku form 4, tu pinjam motor kawan. Teringin nak bawa motor ganas la konon time tu. Biarpun hanya gear 1 dan asyik mati enjin. Keh keh keh.

Nak dijadikan cerita kenapa aku beli motor ni, disebabkan mulut adik bradik yang kononnya aku ni pinjam kereta mak, aku pun ambil keputusan nak beli motor untuk mudahkan aku ulang alik ke tempat kerja. Lagipun, keadaan trafik jem setiap hari di jalan Meru-Klang menyebabkan aku stress dan letih.

So, aku pun nekad nak keluarkan motor. Mula-mula aku dah tempah Yamaha Fz150i warna merah tetapi di atas cadangan abang aku, dia suggest ambil motor Benelli Keeway RKV200G sebab motor ni 200cc dan nampak macam superbike. Masa 1st time aku tengok motor tu kat kedai, aku cakap perghhh ada gaya sieyhh.... Aku pun pilih la Keeway ni kaler hitam sebab nampak smart dan gagah. Hehehehe..

Masa 1st ambil kat kedai, aku minta tolong abang satu company aku namanya Abe Mizi tolong bawa balik rumah yang kebetulan rumah dia berhampiran rumah sewa aku sebab aku memang tak tahu bawa motor clutch. Kiranya aku macam gamble dengan decision aku untuk angkat motor ni. Berani mati kata orang, kah kah kah. Actually mak aku suruh beli kereta, tapi aku tak nak. Nak beli motor dulu.

Masa mula-mula angkat aku dah garu kepala. Giler ke apa aku ni tak reti bawa tapi ada hati beli motor ni. Aku nekad, dah beli kena belajar. So, ada la lesson dengan Abe Mizi dan sorang guy ofismate aku namanya Akim. Depa ajar la aku camne nak masuk clutch 1. Aku dah memang tahu kedudukan gear motor clutch. So, masa mula-mula belajar bawa rasa macam disaster wooo,... dah la motor ni berat, pastu selalu mati enjin, kah kah kah. Padan muka aku.

Nak menangis dalam hati je, tapi eksaited sebab impian nak ada motor camni tercapai. Hahaha.. Bagi memantapkan aku bawa motor, maka malam-malam aku cuba la bawa motor tu disekitar kawasan rumah sewa aku. Mati enjin untuk beginner tu biase r. Keh keh keh.

Nak dijadikan cerita, lepas seminggu dah belajar bawa sendiri aku pun gamble bawa motor tu pergi ofis dari rumah ke ofis yang jaraknya 40km.. 1st day bawa motor ke ofis, aku keluar rumah 6.00am semata-mata nak cuba bawa motor dan nak elak trafik jem sebab aku tak mahir lagi bawa motor tu. Semangat gile aku. Tapi alhamdulillah masa mula-mula aku bawa motor tu tak jem teruk. Nasib baik keadaan jem teruk tu lepas sebulan aku dah mahir bawa motor tu..

Seriously, sangat awesome bila dah pandai bawa motor clucth dan dah tahu nak handle pergerakkan motor sebab badan dah serasi dengan fizikal motor tu. Memang best bawa motor ni, bila bawa laju rasa stabil ja. Lagipun aku suka motor ni sebab badan kita duduk tegak macam bawa Harley Davidson. Aku tak suka design motor yang perlu membongkok ketika menunggang. Tak elok untuk badan. Tapi yang tak bestnya top speed dia yang pernah aku bawa 110KM ja-____-. Tapi tak apa, yang penting sangat cool, rileks dan enjoy time riding this bike. Inilah pengalaman aku setakat ini. So, sesiapa yang berminat untuk beli motor ni aku sangat sokong;). Okay, cukup sampai sini, buhbye~

Comments